Edukacja zdrowotna
Program „Zdrowe dzieci w Balibu”
Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące m.in. zdrowia. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują o jego późniejszym stylu życia. Edukację zdrowotną należy rozpoczynać jak najwcześniej, wspólnie z rodzicami dziecka. Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa dzieciom stanowi podstawowe zadanie, przed którym stoją nauczyciele i rodzice. Ponieważ w każdym działaniu podejmowanym w przedszkolu czy w domu, staramy się wyeliminować wszelkie zagrożenia i niebezpieczeństwa.
Program ma charakter otwarty, jego treści mogą być rozszerzane w zależności od zainteresowań dzieci, inwencji nauczyciela oraz warunków i środków dydaktycznych.
Wprowadzanie i utrwalanie treści programu będzie odbywać się w ciągu całego roku szkolnego.
Treści programowe zostały uporządkowane w czterech kręgach tematycznych:
- 1. Ostrożne i uważne poruszanie się po sali i innych pomieszczeniach przedszkola (szatnia, łazienka)
- 2. Przestrzeganie ustalonych zasad zachowania się w czasie pobytu w przedszkolu i na placu zabaw
- 3. Właściwe użytkowanie zabawek, przyborów i narzędzi
- 4. Bezpieczne poruszanie się po drogach i ulicach
- 5. Przestrzeganie zakazów dotyczących: zabaw zapałkami, zabaw w miejscach niedozwolonych, zrywania nieznanych roślin i grzybów, samowolnego korzystania z urządzeń elektrycznych, zimowych zabaw na zamarzniętych jeziorach, itp.
- 6. Znajomość własnego adresu
- 7. Rozumienie ostrożności w kontaktach z osobami „ obcymi”
- 8. Zapoznanie się z pracą policjanta oraz strażaka
- 1. Kulturalne zachowanie się podczas posiłków
- 2. Racjonalne odżywianie i jego znaczenie dla zdrowia człowieka
- 3. Owoce, warzywa i nabiał jako źródło witamin i pierwiastków niezbędnych młodemu człowiekowi do prawidłowego rozwoju
- 4. Zachowanie umiaru w jedzeniu słodyczy
- 5. Wspólne przygotowywanie zdrowych i pysznych posiłków
- 1. Dbanie o czystość całego ciała
- 2. Znaczenie częstego i prawidłowego mycia rąk
- 3. Podstawowe umiejętności dbania o czystość zębów
- 4. Samodzielne korzystanie z toalety
- 5. Wpajanie dzieciom zasad dbania o porządek wokół siebie i własnego otoczenia
- 6. Zapoznanie dzieci z przeznaczeniem pojemników na odpady
- 7. Rozumienie potrzeby odpoczynku i relaksu
- 8. Przyzwyczajanie do przebywania w wietrzonych pomieszczeniach
- 1. Częste przebywanie na powietrzu o każdej porze roku
- 2. Organizowanie zabaw ruchowych i ćwiczeń z całą grupą na powietrzu
- 3. Codzienne prowadzenie ćwiczeń gimnastycznych, gimnastyki porannej, spacerów
- 4. Organizowanie wycieczek, biegów, zawodów sportowych, olimpiady sportowej
- 5. Wprowadzenie elementów gimnastyki korekcyjnej w celu zapobiegania powstawaniu wad postawy